ACH Livio Totti

"Egy legendás altiszt"

ACH Livio Totti

 

"Egy legendás altiszt"

1924-2016

 

ach_totti.jpg

 

Livio Totti Castiglione Dei Peipoli-ban, Olaszországban született 1924. március 12.-én.

 

II. VILÁGHÁBORÚ

 

1943. november 10.-én vonult be Ajaccio-ban, majd egy rövid kiképzés után 1944. február 1.-én áthelyezték az éppen újra és átszerveződő 1° REC állományába.

A 4° ESC-be került, akikkel 1944. szeptember 21.-én érkezett meg Saint Raphaël-be, Franciaországba.

Az ezreddel részt vett a dél-franciaországi szövetséges hadjáratban.

1944. decemberében Aspach-nál jeleskedett, majd a németországi hadjáratban is kivette a részét.

 

Előléptették I. oszt. légióssá (légionnaire de 1re classe), illetve "citation"-okat is kiérdemelt (egy "citation à l’ordre de la division"-t és áprilisban egy "citation à l’ordre de la brigade"-t.)

1945. május 17.-én az európai győzelem után elhagyta Németországot, majd csatlakozott az Oujda-ban (Marokkó) állomásozó és odairányított ezredhez.

1945. december 1.-én "brigadier" rangot kapott, pár hónapra áthelyezték az 5° ESC-hez, majd vissza a 4° ESC-hez.

 

 

 

INDOKÍNA

 

1946. december 12-én a Pasteur hajó fedélzetén elindult a 4° ESC-el az indokínai harctérre.

1947. január 4.-től 1951. január 11.-ig az Indokínában harcol.

1947. március 1.-én "brigadier-chef"-fé,

1948. április 1.-én "maréchal des logis"-sá,

1951. január 1.-én "maréchal des logis-chef"-fé léptetik elő.

A Távol-Keleten kiérdemli a "Croix de guerre des TOE"-t és két újabb "citation"-t (régiment és brigade).

 

1951. január 27.-én visszatér Afrikába, áthelyezik a 2° REC 3° ESC-be.

Önkéntesként jelentkezik ismét a Távol-Keletre (a 2° REC ekkor az 1° REC "pótkereteként" működött, képezték a légiósokat az indokínai harcra).

 

1951. szeptember 5.-én visszaérkezik Saigonba, majd az 1° GA 1° ESC du 1° REC-be kerül beosztásba.

A második turnusa 4 és fél évig tart, többszöri hosszabbítás után...

1953. október 1.-én "adjudant"-i rangot kap.

1955. áprlilisában sikeres képzés után megszerzi a "brevet d’armée du 1er degré"-t, majd a 2° ESC-ben kap beosztást.

1955. decembertől 1956. októberig az EHR (escadron hors rang) beosztottja, amelyből Sousse-ban (Tunézia) megalakul az 1° REC ECS százada.

 

Ezután csatlakozott a 3° ESC-hez, majd 1956. december 15.-én "adjudant-chef"-fé léptetik elő.

Két alkalommal sebesült meg: 1952. július 27.-én gépfegyvertűzben (állába és mindkét térdébe golyót kapott), majd 1954. május 21.-én aknavető gránát szilánkjától arcán sebesült.

Karrierje nem ért véget, A/C Totti hamarosan a harmadik "háborújába" kezdett...

 

 

 

ALGÉRIA

 

1957 és 1960 között Algériában a 3° ESC összes műveletében részt vett!

 

Algériában a "rendfenntartó" műveletekben kétszer sebesült:

1958. augusztusában ismét golyót kap, illetve fején újabb repeszsérülések érik.

1959-ben bazooka-töltettől karján, fején, halántékán ismét szilánkok sebesítik.

 

Szakaszparancsnokként kiérdemli a "Croix de la Valeur militaire"-t két "citation"-nal (corps d’armée és division).

1959. július 22.-én a "Légion d'Honneur chevalier" (Becsületrend lovagi fokozat) kitüntetéssel jutalmazzák.

1960. július 15.-én áthelyezik az ECS-be, megszerzi a "brevet d’arme du 2e degré"-t, természetesen folytatta a harcot az 1° REC-el.

 

Megválasztják az altiszti kar elnökének (président des sous-officiers), ő az első ezen titulusban az 1° REC-nél.

 

ach_totti2.jpg

 

A/C Totti tevékeny részt vállalt az 1° REC Orange-ba történő költöztetésében, amikor az ezred elhagyta Afrikát.

Átmenetileg átvezénylik az 1° RE-be chef du transit-nak.

1971. május 10.-én "rövidke" 27 év és 6 hónap aktív szolgálat után nyugállományba vonul.

 

1978. Camerone ünnepén a Danjou-relikvia hordozója megtiszteltetésben részesítik (porter la main du capitaine Danjou).

 

ach_totti_1978_camerone.jpg

2016. augusztus 9.-én hunyt el Bastia-ban (Korzika).

 

 

Kitüntetései:

 

  • commandeur de la Légion d’Honneur

  • Médaille Militaire

  • officier dans l’Ordre national du Mérite

  • Croix de Guerre 1939-1945 (avec 2 citations)

  • Croix de Guerre des TOE (avec 6 citations)

  • Croix de la Valeur Militaire (avec 2 citations)

  • Croix de la Vaillance Vietnamienne (avec 1 citation)

  • Croix du Combattant Volontaire 1939-1945

  • Médaille Coloniale agrafe "Extrême-Orient"

  • Médaille commémorative 1939-1945 agrafes "Libération", "Allemagne", "Corse"

  • Médaille commémorative d’Indochine

  • Médaille commémorative des opérations de sécurité et de maintien de l’ordre en Afrique du Nord agrafes "Algérie" et "Tunisie".

 

Az 2021-ben induló "352e promotion de l'école nationale des sous-officies d'active (ENSOA) altiszti iskola 352. tanfolyama az adjudant-chefről lesz elnevezve.